Микола Івасюк – художник із Заставни з світовим іменем.
Автор:Орлик Марія Михайлівна
Микола Іванович Івасюк (1865-1937 рр.) – видатний український живописець
14 квітня 1865 року в Заставні у сім’ї тесляра народився Микола Івасюк, який став відомим українським художником. Його найперший біограф і духовний наставник, критик і публіцист Осип Маковей писав: «У нас, насправді, треба мати не лише талант, а й багато відваги, щоб піти дорогою, яку вибрав собі Микола Івасюк».
Після закінчення школи в Заставні Івасюк вступив до Чернівецької вищої реальної школи, де професором живопису був перший на Буковині український художник-професіонал Юстин Пігуляк. Саме він виховував у хлопця любов до мистецтва. Пігуляк постійно давав йому безплатні уроки з техніки і композиції живопису, знайомив з історією культури.
Після закінчення вищої реальної школи (1884 р.) Микола у цьому ж році вступає до Академії образотворчих мистецтв у Відні. У важких умовах, незважаючи на постійні матеріальні нестатки, Івасюк наполегливо шліфує свій природний талант. Особливо його приваблює історичний жанр. Та надихає не міфологічна тематика, яку культивувала віденська академічна професура, а історія рідного народу, його боротьба за соціальне й національне визволення.
У 1889 році, після успішного закінчення Віденської академії, Миколу Івасюка рекомендували як одного з кращих художників історичного жанру, до Академії образотворчих мистецтв у Мюнхені, де він з 1890 по 1896 рік удосконалював майстерність зі спеціальності й отримав похвальний диплом за свої роботи. В цей творчий період художник працює над багатофігурною композицією «В’їзд Богдана Хмельницького в Київ», особисто знайомиться з великим російським художником І. Репіним, польським баталістом Й. Брандтом. Картині про Богдана Хмельницького Івасюк віддав багато творчих сил і енергії. «То моя найважливіша ціль, яку я собі поставив», – писав він Осипу Маковею.
Ще за життя про Миколу Івасюка із Заставни – випускника Віденської та Мюнхенської академій мистецтв, побратима Йозефа Брандта та Іллі Репіна, жваво заговорила українська, німецька та польська періодика. Усі відзначали діяльність митця у трьох вимірах: як видатного художника, великого громадянина та сумлінного вчителя й наставника. Згодом Івасюк стоятиме біля витоків українського образотворчого мистецтва.
Микола Івасюк провів кращі свої літа у Мюнхенській та Віденській академіях мистецтв, де талановитому юнакові віщували велике майбутнє за умов постійного проживання за кордоном. Навчаючись за межами батьківщини, художник прагне надолужити прогалини у знаннях з історії України. Він стає активним читачем бібліотеки Віденського українського товариства «Січ».
У 1897 році, по закінченні Мюнхенської академії мистецтв, художник поспішає в рідний край і одразу вливається у вир культурного та громадського життя Буковини. Персональна виставка в Чернівцях стала першою творчою зустріччю із земляками. На суд буковинців він виставив полотна «В’їзд Богдана Хмельницького в Київ», «Богун під Берестечком», «Битва під Хотином», жанрові картини «Відпочинок», «Жнива», «Буковинець», «Мати», «Без хліба», «Бідна селянська хата» та багато інших. У 1898 році талановитий митець заснував у Чернівцях художню школу для «талановитої та бідної молодіжі», якою керував аж до від’їзду (1908 р.).
З 1908 по 1925 рік Івасюк постійно жив у Мюнхені та Відні й займався живописом.
У 1925 році з ініціативи Наркомату освіти при сприянні повпреда УРСР у Відні Ю. М. Коцюбинського художник переїздить в Україну, до Києва, приймає громадянство СРСР. Спочатку працює на кафедрі мистецтвознавства Всеукраїнської академії наук, а в 1927 року переходить на роботу в бюро преси Всеукраїнського фотокіноуправління. З 1928 до початку 1930 року Івасюк працює художником постановчого цеху на Київській кінофабриці. З жовтня 1930 року – науковий працівник підвідділу графіки картографічного відділу Всеукраїнського будівельного інституту.
18 вересня 1937 року в його квартиру увірвалися енкаведисти зі cвідками, влаштували поголовний обшук і хоча нічого крамольного не знайшли, господаря арештували й кинули до Лук’янівської в’язниці. 2 жовтня 1937 року молодший лейтенант держбезпеки Локтєв написав постанову, в якій твердив, що Микола Іванович Івасюк є активним учасником української націоналістичної терористичної організації та агентом німецької розвідки, який нібито утримував явочні квартири німецької і гетьманської агентури.
«Звинувачений Івасюк Микола Іванович винним себе не визнав», – змушені були написати слідчі. Речових доказів його будь-якої вини теж не було. Та це не завадило трійці при Київському облуправлінні НКВС УРСР прийняти 14 листопада 1937 року постанову: «Івасюка Миколу Івановича розстріляти. Особисто належне йому майно конфіскувати».
11 днів чекав у камері смертників своїх катів сімдесятидволітній художник. Вони прийшли о 24 годині 25 листопада 1937 року, щоб виконати вирок згаданої вище злочинної трійки.
24 грудня 1980 року Військовий трибунал Київського військового округу переглянув справу Івасюка М. І. і постанову трійки при Київському обласному управлінні НКВС УРСР від 14 листопада 1937 року скасував, а справу судочинством припинив за відсутністю в його діях складу злочину. Прах талановитого художника покоїться у Биківні під Києвом, де проводилися масові розстріли політичних в’язнів.
Прус Владислав (1867-1928 рр.) – громадсько-політичний діяч, просвітитель.
Народився у 1867 році в Заставні, успішно закінчив у 1885 році Чернівецьку гімназію. У 1885-1889 рр. був слухачем юридичного факультету у Чернівцях. Започаткував (1885) діяльність Товариства академіків (студентів) польських «Огніско» у Чернівцях. Працював на посаді судового радника і голови суду у Заставні. Організував читальню у Заставні, за що у 1905 році нагороджений званням «Почесний член читальні».
1905 року В. Прус переїхав до Чернівців і прийняв посаду радника крайового суду, де залишався до 1913 року. Упорядковував бібліотеку Товариства польського братньої допомоги і читальні польської «Огніско», брав активну участь в акції спорудження Дому Польського по вул. Панській і Бурси Польської імені А. Міцкевича. Також активно працював для «Товариства народної школи» та організації польської гімназії у Чернівцях.
Юрчук Дмитро (1901-1964 рр.) – різьбяр. У Чернівецькому державному краєзнавчому музеї експонується більшедесяти робіт митця, у музеї Т. Г. Шевченка в Києві – кілька доробків, присвячених життю і творчості Великого Кобзаря. Музею І. Я. Франка міста Вінніпега в Канаді різьбяр подарував рельєф «Великий Каменяр».
Корчмарик Богдан Франкович (1920 р.) – доктор історичних наук в діаспорі. Народився, виріс і отримав семирічну освіту в Заставні. У 1937 році вступає в Організацію Українських Націоналістів, проводить політико-виховну роботу серед молоді Заставни і навколишніх сіл. У липні 1941 року очолює Буковинський курінь самооборони в Заліщиках, але німці його розганяють. До 1945 року воював у лавах УПА на Галичині, зазнав арешту, відбував покарання в концтаборах Авшіц, Мельк, Ебензе.
Емігрував у Канаду, вивчав психологію в Канаді й Швейцарії, виконав магістерську роботу по українській культурі кінця ХVІІ ст. Захистив докторську дисертацію «Духовні впливи Києва на Московщину в добу козацько-гетьманської України», за яку отримав докторський диплом з відзнакою (1964). Через деякий час виходить у світ його монографія «Київська Академія та організація московського шкільництва на переломі ХVІІ та ХVІІІ століть», досліджує відносини між Україною і Росією впродовж кількох століть. Улітку 1993 року читав лекції з історії України у Києво-Могилянській академії, у Львівському, Київському та Чернівецькому університетах.
Турецький Василь Степанович (1923-2000 рр.) – художник, скульптор, учасник національно-визвольного руху на Буковині. Спочатку його запроторила за ґрати румунська сигуранца, а потім за свої політичні переконання перебував у сталінських концтаборах.
За творчу, мистецьку діяльність і подвижницьку працю Василю Турецькому було присвоєно звання «Заслужений художник України», а згодом – «Заслужений діяч культури України». Спеціальне журі визнало кращим портрет Шевченка, створений талановитим художником Турецьким до 150-річчя від дня народження поета. Художнє визнання і велику популярність митцю принесли його виставки в Івано-Франківському обласному театрі, де експонувалися роботи «Майська ніч», «Роксолана», «Маруся Богуславка», «Камінна душа», «Наймичка», «Безталанна» та інші.
Тарнавський Валентин Володимирович (1951 р.) – письменник, журналіст, автор книжок «Міські мотиви», «Цвіт папороті». У 1990 році письменник видав у Києві великий за обсягом роман «Порожній п’єдестал». Живе і працює у Києві.
Зубик Іван Іванович (1944 р.) – художник-карбувальник. Після закінчення школи (1961) деякий час працює столяром міжколгоспбуду. У 1961 р. вступає до Вижницького училища прикладного мистецтва, де вивчає техніку художньої обробки металу. Після закінчення училища працював майстром фабрики художніх сувенірних виробів «Буковина». До числа кращих його робіт відносяться «Гуцул з тпірцем», «Байкар», «Скрипаль». За твір «Воли мої круторогі» автор одержав срібну медаль та звання Лауреату республіканського конкурсу творців народного мистецтва в Києві.
У 1970 р. Зубик виготовив велике панно «Танець з квіткою» і «Рідна земля». робота «Косарі» у конкурсі на кращий художній сувенір зайняла перше місце. Художник-карбувальник Іван Зубик у своєму доробку має понад сорок творів.
Шендеровський Василь Андрійович (1942 р.) – професор, доктор фізико-математичних наук, публіцист, автор 33 наукових і публіцистичних праць. Він – співавтор книг «Монокристали», «Іван Пулюй – Пантелеймон Куліш. Подвижники нації», автор сценаріїв відеофільмів «Іван Пулюй. Повернення», «120 років Чернівецькому університету». Вперше в Україні за ініціативи Шендеровського перевидано «Біблію» в перекладі П. Куліша, І. Пулюя та І. Нечуя-Левицького. Він запропонував проект «Енциклопедії фізики» в 5 томах, який знайшов підтримку в Україні та за її межами.
1999 року В. Шендеровський започаткував авторську науково-освітянську програму на українському радіо «Нехай не гасне світ науки». Під такою ж назвою вийшла у світ його книга про відомих вчених України.
Василь Андрійович – лауреат премії фонду Тараса Шевченка та імені Івана Огієнка.
Юрчук Омелян Михайлович (1939 р.) – науковець, архітектор. Він –лауреат Державної премії УРСР імені Т. Шевченка, заслужений архітектор УРСР, член-кореспондент Української академії архітектури, доцент кафедри архітектури Української академії інженерів водного господарства в Рівному, засновник Волинської школи архітекторів.
Жуковський Василь Васильович (1953 р.) – журналіст, перекладач. У 1972 р. закінчив житлово-комунальний технікум, працював у будівельних організаціях, кореспондентом районної газети «Прапор перемоги». Навчався на факультеті журналістики Львівського та Софійського (Болгарія) університетів.
З 1981 р. постійно працює в Болгарії, заснував власну газету «Україна-прес», яка висвітлює політичне, економічне і культурне життя України, популяризує українську мову.
Кушнір Юрій Аксентійович (1943 р.) – письменник, історик. Народився в с. Данківці Хотинського району. Навчався у Хотинському сільськогосподарському технікумі та Чернівецькому державному університеті. Працював у Заставні вчителем історії середньої школи №1, викладачем і директором ПТУ №24, головою міської ради. Відмінник народної освіти, лауреат обласної освітянської премії імені О. Поповича. Автор історичного твору «Дністряни» (1998), поетичної збірки «Цілий світ для нас» (2000) та інформаційного довідника «Краще один раз побачити…» (2003).
Піцек Валентина Петрівна (1941 р.) – вчитель, самодіяльна поетеса. Народилася 11 травня 1941 року в с. Мар’янівка на Полтавщині. Закінчила Карлівську середню школу №1.
Після закінчення філологічного факультету Чернівецького держуніверситету з 1965 року працює у Заставні. Спочатку учителем та організатором позакласної виховної роботи Заставнівської середньої школи №1, а з 1982 р. – в Заставнівському професійно-технічному училищі. Автор друкованої збірки віршів «Сад душі моєї» (2001).
Підопригора Борис Тихонович (1938 р.) – журналіст, поет, самодіяльний актор. 32 роки (з 1966 р.) працював журналістом в редакції районної газети. В цей час активно пише вірші, які друкуються в пресі: «Пісня про долю» (1994), «Сільська вистава» (1998), «Літературні пародії» (1999), «Бажання» (2000), віршована повість «Відпусти мене, болю» (1998), поема «Прости мене, батьку» (1995), Шевченківські читання «Замовк Кобзар – народ осиротів».
Борис Тихонович брав участь і перемагав у багатьох конкурсах художнього читання, де він виявився неперевершеним майстром.
Мензак Петро Петрович (1934 р.) – журналіст, публіцист. Член Національної спілки журналістів України, автор багатьох нарисів, новел, книг про Буковину й, зокрема, про Заставнівщину. У 2004 р. вийшла в світ його нова книжка «Сім книг (про час і нас)».
Микитей Іван Степанович (1950-2006 рр.) – краєзнавець, вчитель-історик, дослідив і описав більшість топонімів Заставни.
Куксанов Сергій Петрович (1946 р.) – педагог, музикант, самодіяльний композитор, керівник оркестру народних інструментів. Після закінчення Чернівецького музичного училища працює художнім керівником у Будинку культури с. Вікно. В 1965 р. стає викладачем Вікнянського філіалу Заставнівської дитячої музичної школи. Здібного фахівця у 1971 році запрошують на роботу до Заставни, де працював до 1988 року.
З вересня 1970 року – завідуючий відділом народних інструментів Заставнівської ДМШ, а з квітня 1993 – заступник директора по навчальній частині цієї ж школи. Одночасно заочно навчається (1979-1984) в Рівненському державному інституті культури.
З 1996 року працює на посаді начальника відділу культури Заставнівської райдержадміністрації.
Має понад 50 творів для дітей. Найвідомішими є «Літургія», музика до вистав «Лісова пісня» Лесі Українки, «Різдвяна ніч» Миколи Гоголя, ряду пісень.
Нагороджений багатьма грамотами та дипломами, Почесною відзнакою Міністерства культури і мистецтв України «За досягнення у розвитку культури і мистецтв» (2003).
Грещук Володимир Михайлович (1944 р.) – педагог, музикант, громадський діяч, керівник аматорського народного духового оркестру, директор дитячої музичної школи. Спеціаліст вищої категорії, викладач-методист – проводить «майстер-класи» на обласних семінарах та на курсах підвищення кваліфікації. З 1984 року – голова обласної ради директорів музичних шкіл. З 1967 року учасник, а з 1992 – художній керівник та диригент аматорського народного духового оркестру районного Палацу культури. Як соліст цього колективу нагороджений золотою медаллю лауреата І та ІІ Всесоюзних фестивалів народної творчості. Народний духовий оркестр – учасник телепередачі «Сонячні кларнети», переможець всіх обласних фестивалів та «Марш-парадів», лауреат Всеукраїнського огляду народної творчості 1999, 2000-го років, постійний учасник Міжрегіонального фестивалю «Дністрові зорі», виступав на ВДНГ в Києві, Москві, Румунії.
В. Грещук нагороджений багатьма грамотами та дипломами, Почесною відзнакою Міністерства культури і мистецтв України (2004).
Ткач Віктор Миколайович (1954 р.) – архітектор. Народився в Заставні, де закінчив середню школу №1 і одночасно художню студію у Чернівцях. Далі продовжує навчання у художній студії Мінського художньо-театрального інституту під час служби в армії (1972-1974). У 1975-1980 рр. вчиться на факультеті архітектури Львівського політехнічного інституту. Працював архітектором у проектних інститутах «Діпроцивільпромбуд» м. Чернівці та «Укржитлоремпроект» м. Дрогобич. Став переможцем конкурсу з проекту «Гастроному» та трьох житлових поверхів на центральній площі Дрогобича, розробляв проект реконструкції санаторію «Прикарпаття». За його проектом встановлений пам’ятний знак полеглим воїнам у роки Першої світової війни під Самушином.
Віктор Ткач разом з відомим львівським скульптором Романом Романовичем розробили проект пам’ятника Тарасу Шевченкові у м. Заставна (2001), спроектували і відкрили пам’ятник Ользі Кобилянській у Румунії (2003). Наш земляк є автором проекту пам’ятного знака першому і єдиному Президентові Буковини Омеляну Поповичу у Заліщиках.
За матеріалами вчителів історії
Ганича Дмитра Васильовича
Орлик Марії Михайлівни
За матеріалами книги Миколи Черешнюка
«Історія сіл Заставнівщини»