Над дослідженням народних традицій і звичаїв села працювала творча група:
Керівник: Стус Інна Іванівна
Оформлювач: Стефюк Олександр Володимирович
Координатор: Селіванова Валентина Миколаївна
Вчитель: Тодощук Марія Миколаївна, Мендришора Єлізавета Дмитрівна
Учні: Цегельник Ксенія ,Бабюк Наталія, Капша Анастасія
Традиції та звичаї.
Земні зірниці на вікнах
Багато свят святкують в Оршівцях, багато обрядів знають і пам’ятають, багатьох традицій дотримуються жителі нашого села.
Та минають роки, змінюється життя, наш побут, відходять у вічність люди старшого покоління, стираються у пам’яті односельчан давні традиції і обряди.
Якщо майже повністю збереглися традиції і обряди великих свят: Різдва Христового, Богоявлення Господнього, Хрещення, Пасхи, освячення полів, храмове свято, та багато інших побутових свят зазнали значних змін.
Не має можливостей дотримуватися усіх обрядів сільського весілля, хрестин та інших свят.
Найменших змін у нашому селі Оршівцях зазнало святкування Дня Святої Тройці або, як говорять, Зелених свят.
В нашому селі Оршівцях до цього великого свята готувалися заздалегідь. Так було колись. Білили хату, в кімнатах. Все прали. Килими (коверці), які прибивали на стіни тільки у великі свята – провітрювали, сушили на сонці. В четвер пекли калачі, завиванці, бабки, тістечка.З дитинства пам’ятаю, як дівчатка ретельно старалися допомагати мамі і бабусі замісювали тісто і формувати калачі, особливо дівчатка любили створювати з тіста жайворонків – символ краси і співучої радості. Адже нікого не залишали байдужим пісні цих пташок над рідним полем, на якому червоно горіли маки, голубим небом сяяли волошки і біліли ромашки на зеленому килимі жита і пшениці. Дівчатка раділи, навчаючись цієї правічної науки у матерів та бабусь. Напередодні зеленої суботи, в п’ятницю ввечері, старші жінки в родині замащували піч, у якій пріла солодка начинка, оршівський червоний борщ з буряком і квасолею, узвар з сухофруктів, гриби тощо. Обов’язково варили холодець. Його до свята тримали в погребі, а після полудня в зелену суботу чоловіки або парубки рубали гілки береста. Якщо не було береста, то ясеня, дуба, і діти з радістю допомагали старшим малювати хату, стайню, літню кухню, браму, хвіртку, криницю. А дівчата, у яких уже зоріло перше кохання, рвали листочки любистку і приклеювали до скла вікон. І це було так гарно, наче зорі зеленіли на віконному склі. Клали гілочки любистку над образами на покуті. А під стелю затикали гілочки жасмину. В лугах, ярах та біля доріг росте дика м’ята. Рвали м’яту і клали на всю підлогу чи долівку. Хата наповнювалася духмяним ароматом весни і початку літа. Потім всією родиною йшли на цвинтар і несли поману, свічки, квіти, вінки. За поману давали колачі, а гроби накривали білою скатертиною, а ті страви, які замащували у печі, клали на скатертину. Пригощали домашнім вином, солодощами.
В нашому селі діти, молодь, люди середнього і старшого віку ідуть в зелену суботу на цвинтар поминати рідних і близьких та молитися за їх душі. Суботнього вечора на гробах горять свічки. І якась таїна охоплює присутніх. Додому повертаються пізно, дехто за північ.
А вранці зеленої неділі (у нас називають її святою) всією родиною ішли до церкви. Ішли, одягнені в національний буковинський одяг, жінки до вишиванок завивали яскраві барвисті хустки, які називали шалівками. Тепер рідко хто одягає вишиванки або сорочки з цятками (бісером). А це так гарно і святково!
Після Троїцької служби в церкві люди повертаються додому. І як несли в церкву в руках зелені гілочки, так повертаються до своїх осель в руках з зеленими рослинами.
Дома господиня і дочка, якщо в сім’ї є дівчина, білою скатертиною накривають стіл і кладуть всі страви, які приготували на свято. Пополудню колись в центрі села на зарінку у нас та в інших буковинських та покутських селах влаштовували великий святковий данець. І всі жителі села ішли на данець. Грали музики і луна мелодій лилася селом, скликаючи усіх. Молодь танцювала, діти в стороні вчилися танцювати. А старші люди мали радість дивитись на своїх онуків і полюбуватись ними на такому гарному дійстві. Вечором влаштовували вечерок. Але на вечерок дівчата ішли не самі. А з батьками або з хрещеними батьками. Проводирем міг бути і старший брат дівчини. В перерві на таких данцях і вечірках всі молоді і старші люди співали народних пісень.
Під час австро-угорської імперії співати різних пісень, влада не забороняла, а під час румунської влади співати заборонялося. Багато років вожаком молоді був мій рідний дід, мій хрещений батько Іван Тодорович Тодощук. Він і розказував про тодішні часи.
Вечорок закінчувався пізно, коло півночі. Додому дівчат проводжали рідні. Парубки не мали права до заручин проводжати своїх коханих дівчат. Так оберігалася честь дівчини. .
В зелений понеділок – це церковне свято Святого Духа, знову зранку йшли до церкви і несли в руках збанки, прикрашені пахучим васильком, кольоровою стрічкою.
Після церковної служби священик під церквою освячує .воду. Прихожани церкви на бирають святої води і несуть додому. Дома кроплять в кімнатах, саду, в городі, на подвір’ї. Потім наливають в горнятко і п’ють, починаючи з дітей, потім старші. Не можна пити воду зі збанка, бо вода чиста і свята. Воду тримали в хаті. Після обіду, відпочивши, люди йшли один до одного в гості. До рідних і близьких.
У зелений вівторок відпочивали, не працювали. А уже в середу починали працювати в полі та на садибі.
Старші люди згадують роки своєї молодості і особливо зелені вікна в любистку, що сяяли наче зорі, особливо про данець і вечорок на святу Троїцьку неділю. І ці спогади зігрівають їхні серця. Адже це було красиво, поетично і запам’яталося на все життя!
Зелена неділя, Зелена неділя…
Виходжу із хати під неба блакить,
У серці так світло і сяє надія!..
І біла голубка до мене летить.
І трави високі. І квіти барвисті,
І промені сонця співають мені.
Краплини роси на зеленому листі
Земля урочисто радіє весні!
Зелена неділя всіх кличе до храму,
І дзвони лунають, лунають селом!
Підходжу до храму, згадалось про маму!..
Земля простягає пахуче зело.
Земля розквітає, земля розквітає.
Зелена неділя, неділя святая!
Зелена неділя усіх нас вітає
І радість у серці на крилах злітає!
Спогади Марії Тодощук с. Оршівці Кіцманського району
Освячення полів
Доброю традицією здавна у нашому селі було освячення полів. Проводився цей обряд 3 червня в день свята рівноапостольного царя Костянтина. В цей час поля були зеленими і квітучими. Люди старалися просапати їх до цього дня.
Зранку у церкві служився молебень за врожай. Це було недовго. Потім з церкви брали процесію, ікону, свячену воду і обходили поля. Збиралося багато дорослих і дітей, несли процесію, співали пісень, просили у Господа доброго врожаю. Старалися побувати в усіх урочищах. Починали від Отавів, Вербівця, Білої, проходили Черемхову, Гоголівське і закінчували на Сивій біля лісу. В полі стояло багато хрестів, зупинялися біля них. Зупинялися також біля джерел, добирали води. Хтось з господинь виносив у поле обід. Обідали в полі біля джерела. Під вечір втомлені, але щасливі, поверталися додому.
Зараз цей обряд проводиться, але не кожного року. Його проводять в роки, коли довгий час немає дощу, або випадає багато дощів. Може тому, що переважна більшість людей працює, діти бувають ще в школі, а старші люди ходити так довго не можуть, як колись.
Храмове свято
Храмове свято в Оршівцях відзначають 28 серпня в День Успення Пресвятої Богородиці- день освячення нашої церкви, яке відбулося ще у ХУІІІст. Це свято дороге для оршівчан. Йому передує Успенський піст, який триває два тижні.
Жителі села старанно готуються до храмового свята. Колись білили хати, стелі заквітчували пахучими жовтими гвоздиками. Зараз також прибирають свої оселі, готують смачні страви, запрошують рідних і знайомих з інших сіл. Церкву і її подвір’я також прибирають, ставлять квіти.
Вранці ідуть до церкви, де відбувається святкова літургія, читається Акафіст до Пресвятої Богородиці і освячується вода. Священик одягає білі ризи. До церкви на Богослужіння приходять люди з навколишніх сіл. Після служіння люди розходяться, забирають з собою своїх гостей та ідуть додому, де обідають і веселяться зі своїми гостями.
А людей, які прийшли до церкви з інших сіл без запрошення, кличуть на святковий обід в трапезний будиночок біля церкви. Цей обід готують в суботу спільними силами оршівчан. Десь із 16 години в селі починаються святкові забави. Грають музики, танцює молодь, дивляться і радіють старші.
В різні часи ці забави були різними. Грали троїсті музики, потім духові оркестри, зараз сучасна музика.
У минулому столітті танці проводили у сільському парку, деколи там встановлювали гойдалки.
Зараз храмові розваги відбуваються на площі біля Будинку культури. Ці розваги стали більш різноманітними. Розігруються призи, на імпровізованій сцені співають бажаючі, дарують свої музичні номери гостям, змагаються гумористи, проводяться різні виставки.
Свято веселе, цікаве. Музика лине за межі сільського майдану, і до пізньої ночі можна її слухати вдома.
На святі мають змогу зустрітися знайомі, однокласники. Забави тривають десь до 5 години ранку.
Так у Оршівцях святкують храмове свято.